Regulamin i procedury
Na tej stronie opublikowaliśmy następujące informacje:
I. Regulamin
II. Regulamin Dobrego Przedszkolaka
III. Prawa i obowiązki rodziców
IV. Zasady zachowań w przedszkolu
I. Regulamin
Dla usprawnienia pracy Przedszkola oraz pogłębienia współpracy z rodzicami podajemy do wiadomości niniejszy regulamin i prosimy o przestrzeganie następujących przepisów:
Informacje o przedszkolu
- Przedszkole czynne jest w godz. 7:00 – 17:00.
- Dzieci należy przyprowadzać do przedszkola do godz. 8.00
- Opłata za Przedszkole składa się z dwóch części:
- Opłaty stałej – która jest niezależna od obecności dziecka w Przedszkolu. Zgłoszenie dziecka i obecność nawet jednodniowa, nie zwalnia Państwa z uiszczenia opłaty stałej za cały miesiąc.
- Opłaty za wyżywienie – która jest uzależniona od frekwencji dziecka. Odliczenie następuje po zamknięciu danego miesiąca.
- Odpłatność za przedszkole należy uiszczać z góry, najpóźniej do 15 dnia każdego miesiąca.
- Dyrektor ma prawo skreślić dziecko z listy uczęszczających do przedszkola z następujących przyczyn:
- zalegania przez rodziców z uiszczaniem należności za pobyt dziecka w przedszkolu przez 2 miesiące,
- z powodu częstego nie odbierania dziecka do godz. 17:00,
- braku wiadomości o powodach nieobecności dziecka ponad 7 dni.
Cele i zadania przedszkola
- Przedszkole realizuje następujące cele i zadania:
- wspomaga indywidualny rozwój dziecka,
- sprawuje opiekę nad dziećmi,
- współdziała z rodziną dziecka,
- przygotowuje do nauki szkolnej,
- udziela dzieciom pomocy pedagogicznej,
- organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi,
- zapewnia bezpieczeństwo na czas pobytu dzieciom uczęszczającym do przedszkola.
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią.
Organizacja przedszkola
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny. W okresie wakacji placówka pełni dyżur przez jeden miesiąc – lipiec.
- Organizację pracy przedszkola określa Plan dnia w przedszkolu ustalony przez Dyrektora i Radę Pedagogiczną przedszkola, z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Do przedszkola mogą uczęszczać tylko dzieci zdrowe. Dziecko podejrzane o chorobę winno pozostać w domu.
Po każdej nieobecności spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 7 dni, Rodziców obowiązuje przedłożenie zaświadczenia lekarskiego zezwalającego na uczęszczanie dziecka do przedszkola. - W przypadku choroby zakaźnej, Rodzice zobowiązani są do natychmiastowego powiadomienia Dyrektora Przedszkola.
- Informacje o rezygnacji dziecka z przedszkola należy złożyć u Dyrektora przedszkola dwa tygodnie przed zakończeniem miesiąca. Dopiero wtedy zostanie zaprzestanie naliczania odpłatności za przedszkole.
- Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone do przedszkola.
II. Regulamin Dobrego Przedszkolaka
1. Chcemy podobać się Panu Bogu, który nas widzi i kocha.
- poznajemy Pana Boga przez naukę,
- pięknie zachowujemy się podczas modlitwy,
- mówimy zawsze prawdę,
- szanujemy innych,
- odnosimy się do siebie z życzliwością,
- pomagamy sobie wzajemnie,
- chętnie się uczymy, ładnie się bawimy.
2. Jesteśmy posłuszni naszym wychowawcom.
- słuchamy naszych pań,
- chętnie wykonujemy ich polecenia,
- okazujemy szacunek wszystkim wychowawcom i pracownikom przedszkola,
- nie zasmucamy naszych pań.
3. Zgodnie bawimy się z innymi dziećmi.
- nie kłócimy się z kolegami,
- dzielimy się zabawkami,
- bawimy się wspólnie,
- chętnie zapraszamy innych do naszej zabawy,
- nasze zabawy nie przeszkadzają innym.
4. Dbamy o porządek w sali.
- szanujemy zabawki, nie psujemy ich,
- po skończonej zabawie sprzątamy zabawki na miejsce,
- dbamy o wystrój Sali,
- jesteśmy pilnymi dyżurnymi,
- dbamy o sprzęty znajdujące się w przedszkolu,
- zawsze zostawiamy po sobie porządek.
5. Zawsze zachowujemy się kulturalnie.
- używamy słów: przepraszam, proszę, dziękuję, dzień dobry, do widzenia, szczęść Boże,
- podczas posiłków zachowujemy się kulturalnie ( postawa przy stole, zamknięta buzia, łokcie blisko siebie, nie kręcimy się, nie odchodzimy od stołu podczas jedzenia, nie grymasimy, zachowujemy się cicho),
- dbamy o porządek przy stole.
6. Dbamy o bezpieczeństwo swoje i kolegów.
- nie opuszczamy sali bez wiedzy pani,
- nie oddalamy się od grupy na spacerze,
- chodzimy po schodach parami, jedną stroną,
- nie bijemy się,
- troszczymy się o siebie i kolegów,
- przestrzegamy zasad bezpieczeństwa w łazience,
- informujemy o każdym wypadku, zagrożeniu wychowawcę,
- bezpiecznie bawimy się na placu zabaw,
- nie przynosimy zabawek i innych przedmiotów do przedszkola bez zgody nauczyciela.
III Prawa i obowiązki rodziców
Rodzice mają prawo do:
- Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale.
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka.
- Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy.
- Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola (organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę placówki poprzez swoje przedstawicielstwa – Radę Rodziców).
- Wyrażania swoich opinii, oczekiwań wobec przedszkola (udzielając informacji w ankietach, za pośrednictwem „skrzynki uwag i propozycji rodziców”, bezpośrednio nauczycielowi bądź dyrektorowi przedszkola).
- Dokonania wyboru zajęć dodatkowych oferowanych dzieciom w przedszkolu.
- Uzyskania wsparcia, fachowych wskazówek ze strony nauczycieli, dyrektora, specjalistów (w kontaktach bezpośrednich, podczas warsztatów, zebrań, prelekcji).
- Przebywania w przedszkolu kiedy chcą i jak długo chcą.
- Dostępu do dokumentacji regulującej zasady funkcjonowania placówki.
- Pomagania w organizacji prowadzonych przez przedszkole działań, inicjowania przedsięwzięć na rzecz dzieci.
- Uzyskiwania dobrego przekazywania informacji o działaniach i potrzebach placówki.
Podstawowe obowiązki rodziców
- Przestrzeganie regulaminu i statutu przedszkola.
- Przy zgłaszaniu dzieci do przedszkola należy przedłożyć wszystkie wymagane dokumenty.
- Dzieci należy przyprowadzać do przedszkola najpóźniej do godziny 800, a odbierać do 17.00. Spóźnienie się po odbiór dziecka jest niedopuszczalne.
- Dziecko należy przyprowadzać do przedszkola zdrowe i czysto ubrane.
- Każdą nieobecność dziecka należy usprawiedliwić (poinformować o przyczynie nieobecności w przedszkolu).
- Po każdej przebytej chorobie dziecka należy przedłożyć zaświadczenie lekarskie (z informacją, że dziecko jest zdrowe i może chodzić do przedszkola).
- Rodzice zobowiązani są do niezwłocznego zawiadomienia o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka.
- Rodzice zaopatrują dziecko w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce.
- Rodzice zobowiązani są do osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola (istnieje możliwość upoważnienia przez rodziców osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo).
- Rodziców obowiązuje obecność na zebraniach oraz respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
- Przedszkole czynne jest w godzinach 7.00 – 17.00.
- Opłatę za przedszkole należy regulować terminowo do 15-go.
IV Zasady zachowań w przedszkolu
W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
- zachowania w sali,
- zachowania w szatni,
- zachowania w łazience,
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachowania podczas wycieczek i spacerów.
I. Sala
- Nie biegam po sali.
- Nie biję innych.
- Sprzątam po sobie zabawki.
- Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
- Mówię umiarkowanym głosem.
- Uśmiecham się do innych.
- Zawsze po śniadaniu, obiedzie, odpoczynku, podwieczorku grupa zbiera się na dywanie.
1. Zasady zachowań w sali:
- Wrzucam śmieci do kosza.
- Sprzątam zabawki i odkładam na miejsce.
- Odkładam na miejsce przybory i zabawki.
- Na zajęciu odnoszę rękę do góry, jak chce coś powiedzieć.
- Siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie w czasie organizowanych zajęć.
- Dzielę się zabawkami i materiałami.
Jestem cicho gdy:
- inni cicho pracują,
- bawią się,
- czytamy i słuchamy,
- inni są zmęczeni;
- inni odpoczywają.
- Układanki, książki oglądam przy stole.
- Po skończonym układaniu sprawdzamy czy nic z układanki nie spadło pod stół.
- Klocki wyjmuje z pojemników ( nie wysypuję wszystkich na dywan).
- Na kanapę nie wchodzimy z nogami, zdejmujemy kapcie przed wejściem na materace w kąciku odpoczynku.
- Pełnię obowiązki na rzecz grupy- dyżur przez dzieci 5-6 letnich (łazienka, kąciki zabaw, przybory, szatnia).
2. Zasady zachowań podczas spożywania posiłków:
- Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się.
- Jemy w ciszy, (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem.
- Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli, każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
- Sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
- Jeśli chcemy „ dokładkę” podnosimy rękę.
- To czego nie lubimy, odkładamy na brzeg talerza.
- Nie bawimy się jedzeniem.
- Odchodząc od stołu, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
- Cicho siadamy i wstajemy od stołu.
II. W Łazience
- Nie biegamy po łazience. Nie rozchlapujemy wody.
- Cierpliwie oczekujemy na swoją kolej.
- Najpierw korzystamy z toalety, a potem myjemy ręce.
- Myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, po pracach plastycznych
- Oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik.
- W miarę możliwości myjemy ręce sprawnie i szybko.
1. Etapy mycia rąk:
- podwijamy rękawy,
- wyciskamy mydło w pianie na rękę,
- trzemy namydlone ręce,
- płuczemy ręce wodą, aby całkowicie spłukać piane mydlaną,
- zakręcamy kran,
- otrząsamy ręce z wody nad zlewem,
- wyciągamy ręcznik papierowy z dozownika i wycieramy dokładnie dłonie,
- zużyty ręcznik wyrzucamy do kosza,
- odwijamy rękawy i wychodzimy z łazienki.
2. Etapy mycia zębów:
- do kubka wlewamy letnią, czystą wodę,
- dwu – lub trzykrotnie płuczemy usta,
- na szczoteczkę wyciskamy pastę,
- myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek,
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą,
- płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek,
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.
3. Zasady korzystania z toalety:
- Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
- Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.
- Wkładamy bieliznę w toalecie.
- Pamiętamy o papierze toaletowym przed wejściem do toalety.
- Jeżeli dziecko potrzebuje pomocy w toalecie, zgłasza potrzebę nauczycielce.
III. W szatni
- Do szatni wchodzimy parami (zorganizowaną grupą).
- Nie biegamy po szatni.
- Po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez
- Panią miejscu.
- Nie hałasujemy.
- Pamiętamy aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
- Nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci.
Zasady zachowań w szatni:
- Odzież wieszamy na wieszaczku, buty (kapcie) ustawiamy na półce.
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
- Przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę.
- Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
IV. W ogrodzie przedszkolnym
- Przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety.
- Do ogrodu wchodzimy i wychodzimy w parach.
- Bawimy się w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
- Nie oddalamy się od grupy.
- Dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia młodszym.
V. Zasady zachowań w ogrodzie przedszkolnym
- Nie sypiemy piaskiem na inne dzieci.
- Nie wynosimy piasku z piaskownicy.
- Bawimy się zgodnie dzieląc się zabawkami.
- Na zjeżdżalnię wchodzimy pojedynczo bez popychania innych dzieci, z właściwej strony.
- Nie podchodzimy blisko do huśtawek, gdy na nich są dzieci.
- Huśtamy się niezbyt wysoko!
- Korzystamy z przestrzeni wcześniej ustalonej przez nauczyciela.
- Bawimy się tak, by nie stwarzać zagrożenia innym.
VI. Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów
Zgodne z regulaminem obowiązującym w przedszkolu.
1. Na spacerze
- Przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy ubranie jest prawidłowo nałożone ( buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
- Spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce.
- W miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc dzieci idących przed nami.
- Nie rozmawiamy zbyt głośno.
- Słuchamy poleceń nauczycielki.
- Idziemy jedną stroną chodnika – prawą.
2. Na wycieczce
- Do autokaru wchodzimy pojedynczo.
- Siadamy na miejscach wyznaczonych przez nauczycielkę.
- Podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach.
- Przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami.
- Jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy.
- Ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając aby rękawiczki schować do kieszeni a czapkę i szalik do rękawa.
- Chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.
Stosowane wzmocnienia pozytywne:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- nagroda przez sprawienie dziecku przyjemności (np: ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości).
- ustalenie wzmocnienia pozytywnego przez rodziców, po konsultacji z nauczycielem.
Stosowane wzmocnienia negatywne:
- zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody,
- odmówienie dziecku przyjemności,
- czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
- „krzesełko do myślenia” – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania,
- rozmowa z rodzicami,
- zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez rodziców po konsultacji z nauczycielem,
- włączenie rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.